Witam,
Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który ponoć występuje tylko w Warszawie. Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego. Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą mijać się dwa pociągi. Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg jadący z naprzeciwka.
Co na to znawcy? Czy w latach kiedy budowano te tunele wagony były węższe? I czy rzeczywiście taka ciekawostka kolejowa występuje tylko w Warszawie?
Warszawsko-kolejarsko...
-- Pozdrawiam Szuwaks
Szuwaks pisze:[color=blue] > Witam, > > Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła > obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który > ponoć występuje tylko w Warszawie. > Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego. > Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą > mijać się dwa pociągi. > Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg > jadący z naprzeciwka.[/color]
ZTCW to taki sygnał stosuje się przy wjeździe do tunelu w którym zastosowano samoczynną blokadę liniową. Semafor SBL wskazujący światło czerwone maszynista może przejechać po zatrzymaniu, kontynuując jazdę z prędkością 20km/h aby w razie zauważenia przeszkody móc zatrzymać skład. Sygnał S1A stosuje się sytuacji gdy np w tunelu wybuchł pożar bądź inne niebezpieczne zdarzenie. -- spider
"Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> writes: [color=blue] > Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła > obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, > który ponoć występuje tylko w Warszawie. > Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego. > Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie > mogą mijać się dwa pociągi. > Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg > jadący z naprzeciwka.[/color]
Szuwi, jechales ty kiedys tym tunelem? Chyba nie, bo bys wiedzial, ze primo, pociagi sie mijaja bez przeszkod, a secundo, ze te dwa czerwone normalnie nigdy sie nie pala. Wiedzialbys tez, ze te samafory nie maja dwoch komor obok siebie: [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:PKP-SBL4kom_wwa_srodmiescie.jpg[/url]
To jest sygnal "tunel zamkniety, katastrofa" (pozar, zawalilo sie, whatever) i miejmy nadzieje, ze bedzie uzywany jak najrzadziej.
MJ
Witam,
Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:2n8wxv3agm.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl... [color=blue] > Szuwi, jechales ty kiedys tym tunelem?[/color]
Michał, no proszę. Ale nie zwracałem uwagi na sygnalizację bo i czemu :) [color=blue] > Chyba nie, bo bys wiedzial, ze > primo, pociagi sie mijaja bez przeszkod, a secundo, ze te dwa czerwone > normalnie nigdy sie nie pala. Wiedzialbys tez, ze te samafory nie maja > dwoch komor obok siebie: > [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:PKP-SBL4kom_wwa_srodmiescie.jpg[/url] > > To jest sygnal "tunel zamkniety, katastrofa" (pozar, zawalilo sie, > whatever) i miejmy nadzieje, ze bedzie uzywany jak najrzadziej.[/color]
I ja mam taką nadzieję. Pytanie jakie postawiłem miało inny sens. A jednak proszę: [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Semafor_(kolejnictwo)#Ciekawostki[/url]
No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie.
I teraz powrót do mojego pytania. Dlaczego?
-- Pozdrawiam Szuwaks
"Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> writes: [color=blue] > No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie. > > I teraz powrót do mojego pytania. > Dlaczego?[/color]
Bo tylko w Warszawie jest tunel z semaforami SBL i przystankiem w tunelu.
MJ
Witam,
Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:2nve0z1u37.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...[color=blue][color=green] >> No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie. >> I teraz powrót do mojego pytania. >> Dlaczego?[/color] > Bo tylko w Warszawie jest tunel z semaforami SBL i przystankiem w > tunelu.[/color]
Jeśli już tak, to są dwa przystanki, Śródmieście i Centralna. Ale to dalej nie wyjaśnia mojego problemu. Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?
-- Pozdrawiam Szuwaks
> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska? Skoro wagony rosyjskie się mogą bez przeszkód minąć (nie trzymają skrajni UIC - te starsze stodoły), to chyba tak. Z resztą nie słychać o wypadkach, żeby wagony uderzały o siebie drzwiami otwartymi...
Witam,
Użytkownik "komp" <przewoz_pw@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:g1hmsl$j4r$1@nemesis.news.neostrada.pl...[color=blue][color=green] >> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color] > Skoro wagony rosyjskie się mogą bez przeszkód minąć (nie trzymają skrajni > UIC - te starsze stodoły), to chyba tak. Z resztą nie słychać o wypadkach, > żeby wagony uderzały o siebie drzwiami otwartymi...[/color]
Może właśnie wynika to z tego, że pociągi sie nie mijają, zatrzymywane tym sygnałem?
--
Pozdrawiam Szuwaks
Witam,
Użytkownik "A.L." <alewando@zanoza.com> napisał w wiadomości news:jclo34dendl4rlk38eklqen5ek0cqdvcgf@4ax.com... [color=blue] > A czy nie bylo kiedys tak ze wszystkei urzadzenia kolejowe musialy byc > projektowane tak aby sie daly latwo przestawic na standard > szerokotorowy? Ojciec kolegi szkolnego protestowal przeciwko temu, > dzieki czemu spedzil 7 lat w pierdlu[/color]
Przykro mi, ale nie wiem. Czekam na post Krzysia Olszaka. On pewnie wie.
--
Pozdrawiam Szuwaks
"Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> writes: [color=blue] > Ale to dalej nie wyjaśnia mojego problemu.[/color]
Jaki masz problem, bo nie rozumiem.
Specjalny sygnal jest na okolicznosc awarii w tunelu. Koniec, kropka. [color=blue] > Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color]
Nie jest. Ile razy trzeba napisac?
MJ
Witam,
Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:2nej7nh50k.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl... [color=blue] > Specjalny sygnal jest na okolicznosc awarii w tunelu. Koniec, kropka.[color=green] >> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color] > Nie jest. Ile razy trzeba napisac?[/color]
No dobrze, może ze trzy :) Jakoś mam spotkanie w PKP, to może coś sobie rozjaśnię.
Taka ciekawostka warszawska może być sympatyczna. A pytania czy, dlaczego, e.t.c. tylko pomagają tą ciekawostkę zrozumieć :)
--
Pozdrawiam Szuwaks
Użytkownik "A.L." <alewando@zanoza.com> napisał w wiadomości news:jclo34dendl4rlk38eklqen5ek0cqdvcgf@4ax.com...[color=blue] > > A czy nie bylo kiedys tak ze wszystkei urzadzenia kolejowe musialy byc > projektowane tak aby sie daly latwo przestawic na standard > szerokotorowy? Ojciec kolegi szkolnego protestowal przeciwko temu, > dzieki czemu spedzil 7 lat w pierdlu[/color]
Te tunele projektowano przed wojną.
W artykule <g1hks6$r4i$1@inews.gazeta.pl> Szuwaks napisał(a): [color=blue] > Witam, > > Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości > news:2nve0z1u37.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...[color=green][color=darkred] >>> No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie. >>> I teraz powrót do mojego pytania. >>> Dlaczego?[/color] >> Bo tylko w Warszawie jest tunel z semaforami SBL i przystankiem w >> tunelu.[/color] > > Jeśli już tak, to są dwa przystanki, Śródmieście i Centralna.[/color]
Nie można powiedzieć, że są dwa, bo są na całkowicie odseparowanych torach - o ile wiem, zwrotnice pozwalające na przejazd z "podmiejskiego" na "dalekobieżny" i vice versa są tylko na Zachodniej i Wschodniej - cały odcinek przed i za tunelem (i w samym tunelu oczywiście też) jest gruntownie rozdzielony i na każdym ciągu jest tylko _jedna_ stacja :>
Pozdrawiam, Marek W. -- Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Użytkownik "Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> napisał w wiadomości news:g1hpv4$tm$1@inews.gazeta.pl...[color=blue] > Witam, > Użytkownik "komp" <przewoz_pw@gazeta.pl> napisał w wiadomości > news:g1hmsl$j4r$1@nemesis.news.neostrada.pl...[color=green][color=darkred] > >> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color] > > Skoro wagony rosyjskie się mogą bez przeszkód minąć (nie trzymają skrajni > > UIC - te starsze stodoły), to chyba tak. Z resztą nie słychać o wypadkach, > > żeby wagony uderzały o siebie drzwiami otwartymi...[/color] > Może właśnie wynika to z tego, że pociągi sie nie mijają, zatrzymywane tym > sygnałem?[/color]
Ten sygnał od stu lat się nie świecił. Pociągi się mijają.
-- Pozdrawiam
Piotr
[color=blue] > I teraz powrót do mojego pytania. > Dlaczego?[/color]
W zasadzie już Ci odpowiedzieli. Problem nie polega na skrajni tunelu, a na czymś innym. Otóż TYLKO w Warszawie jest samoczynna blokada liniowa w długim tunelu z przystankami wewnątrz. A sygnał ten dotyczy TYLKO blokady samoczynnej, której semafor w pewnych warunkach można minąć, kiedy się pali jedno czerwone światło. A jak się palą dwa, to już nie można;) I oto rozwiązanie zagadki;) Nawiasem mówiąc, wydaje mi się, że te dwa światła nigdy nie działały i cholera wie, czy w ogóle działają... Słyszałem też inną wersję, że pierwotnie czerwone światło na SBL miało zawsze być dublowane, żeby że tak powiem zwiększyć nacisk na maszynistę;) Zwróć uwagę, że zdwojone czerwone światło stosuje się na niektórych skrzyżowaniach ulic, jak sądzę nie dlatego, że jedno czerwone można przejechać;)
FR
Witam,
Użytkownik <rozgwizda@gmail.com> napisał w wiadomości news:0c277bf0-7fab-47b2-9b4b-b348a9204f70@m3g2000hsc.googlegroups.com... **** W zasadzie już Ci odpowiedzieli. [...] ****
Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. :)
-- Pozdrawiam Szuwaks
Szuwaks <szuwaks@go2.pl> napisał(a): [color=blue] > Witam, > > Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła obok > siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który ponoć > występuje tylko w Warszawie. > Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego. > Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą > mijać się dwa pociągi. > Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg jadący z > naprzeciwka. > > Co na to znawcy? > Czy w latach kiedy budowano te tunele wagony były węższe? > I czy rzeczywiście taka ciekawostka kolejowa występuje tylko w Warszawie? > > Warszawsko-kolejarsko... >[/color]
To pewnie kolejny wymysł idiotów wałszawiaków, czasem warto by się zastanowić nad ich eksterminacją.
--
Użytkownik " Pice of shit" <razor_only@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:g1n26c$qnb$1@inews.gazeta.pl...[color=blue] > To pewnie kolejny wymysł idiotów wałszawiaków, czasem warto by się > zastanowić > nad ich eksterminacją. > -> > [/color]
To mógł napisać tylko _Piece_ of shit, czyli kawałek gówna.
Kolejne dziecię przeglądarek www i gazecianego Usenetu. [email]razor_only@gazeta.pl[/email]
Każdy kij ma dwa końce.
-- Szuwaks
Szuwaks <szuwaks@go2.pl> napisał(a): [color=blue] > > Użytkownik " Pice of shit" <razor_only@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w > wiadomości news:g1n26c$qnb$1@inews.gazeta.pl...[color=green] > > To pewnie kolejny wymysł idiotów wałszawiaków, czasem warto by się > > zastanowić > > nad ich eksterminacją. > > -> > > [/color] > > To mógł napisać tylko _Piece_ of shit, czyli kawałek gówna. > > Kolejne dziecię przeglądarek www i gazecianego Usenetu. > [email]razor_only@gazeta.pl[/email] > > Każdy kij ma dwa końce. >[/color]
Heh szuwarkas a ty tylko o kijach i innych badylach nawijasz, co ci tam po tej dyńce śmiga ?? STRACH POMYŚLEĆ, w każdym razie na wszelki wypadek zaciskłem pośladki więc się do mnie frędzlu nie dobierzesz :D hahaha trzymaj się !
--
[przepraszam, że bez wrotki]
Nie odpisuj mu. Trolle się żywią odpowiedziami.
-- Pozdrawiam
Piotr
Użytkownik Szuwaks napisał: [color=blue] > Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła > obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który > ponoć występuje tylko w Warszawie. > Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego. > Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą > mijać się dwa pociągi. > Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg > jadący z naprzeciwka.[/color]
Nie. W wykazie ostrzezen stalych (WOS) dla Zakladu Linii Kolejowych w Warszawie nie ma takich uwag ani dla linii numer 2 (grupa dalekobiezna), ani 448 (grupa podmiejska). Ograniczenia prekosci w tunelu dotycza obecnie tylko malych promieni lukow przy wjedzie do komory rozjazdowej Warszawy Centralnej (30km/h).
Jakas ciekawostka dotyczaca wjazdu na przystanek Warszawa Srodmiescie jest obowiazek wylaczenia gornego reflektora. Stad czasem mozna sie zorientowac kto z maszynistow metra wczesniej pracowal na EZT w Kolejach Mazowieckich :-)
Problemy ze skrajnia i zakazem otwierania drzwi w czasie jazdy wystepuja natomiast na przystanku Warszawa Ochota. tam nalezalo by przeprowadzic generalny remont torow. Jakos tak sie zrobilo, ze wymienio tory od Ochoty do W. Zachodniej i od Ochoty do Srodmiescia, a przy peronie pozostaly bez zmian. [color=blue] > Co na to znawcy? > Czy w latach kiedy budowano te tunele wagony były węższe?[/color]
Nie. Zreszta od wielu lat przez tunel srednicowy bez ograniczen poruszaja sie sklady prowadzace wagony o skrajni OSZD - w pociagach do krajow bylego ZSRR. [color=blue] > I czy rzeczywiście taka ciekawostka kolejowa występuje tylko w Warszawie?[/color]
Faktycznie sygnal S1a jest wykorzystywany tylko na linii srednicowej. Wspomniany sygnal S1a nie ma nic wspolnego z jakim kolwiek ograniczeniem skrajni, poniewaz nic takiego w zadnej nawie tunelu srednicowego nie wystepuje. Natomiast sygnal ten moze zostac podany, jesli w tunelu na torze ktory zabezpieczony jest przez semafor odstepowy znajduje sie inny pociag, lub doszlo do zdarzenia, ktore uniemozliwia bezpieczny przejazd przez tunel. Sygnal ten wprowadzono wypadku jaki zdarzyl sie gdzies w latach 80. w tunelu podmiejskim, gdy na pociag stosjacy pod semaforem odstepowym wjechal kolejny jadacy za nim sklad. Ale to nie jedyna taka sytucja na kolei. Wlasne wskazniki nie uzywane poza ta linia posiada WKD - W2-WKD i Wk-WKD. Pierwszy oznacza, ze w odleglosci 500m od wskaznika znajduje sie semafor, a drugi jest znacznie starszym odpowiednikiem wprowadznych przez PLK tarcz przejazdowych (tzw. TOP), i sygnalizuje, ze sygnalizacja dla samochodow na przejezdzie dziala prawidlowo. W przeciwnym razie maszynista powinien ograniczyc predkosc do 15 km/h i bacznie obserowowac przejazd.
Wiecej m.in. o sygnalach stosowanych na kolei w Polsce na KSP: [url]http://www.przepisowa.prv.pl/[/url]
Krzysztof
Użytkownik Szuwaks napisał: [color=blue] > Jeśli już tak, to są dwa przystanki, Śródmieście i Centralna.[/color]
Nie. Warszawa Centralna jest stacja a Warszawa Srodmiescie przystankiem osobowym.
Krzysztof
Użytkownik A.L. napisał: [color=blue] > A czy nie bylo kiedys tak ze wszystkei urzadzenia kolejowe musialy byc > projektowane tak aby sie daly latwo przestawic na standard > szerokotorowy?[/color]
Inaczej. Wszytkie magistrale kolejowe i linie glowne byly dostosowywane go przejazdu taboru o skrajni szerokotorowej OSZD, po torze o szerkosci normalnej. W sytuacji wojennej wojska kolejowe zawsze sobie jakos poradza z problem skrajni budowli i sa wstanie przekuc po kilka kilometrow toru dzienie. I Rosjanie i Niemcy mieli w tym duza wprawe. W latach 1945-1947 od Brzescia, przez Siedlce, Warszawe Gdanska, Poznan, Rzepin, Frankfurt nad Odra do obecnego Berlina Ostbahnhof docierala linia szerokotowa zbudowana przez Armie Czerwona, po to by "trofiejne" pociagi mogly bez przeszkod docierac do ZSRR.
Krzysztof
On Fri, 30 May 2008 20:32:34 +0200, Krzysztof Olszak <oelka_AAA@kolej.pl> wrote: [color=blue] >W latach 1945-1947 od Brzescia, przez Siedlce, Warszawe Gdanska, Poznan, >Rzepin, Frankfurt nad Odra do obecnego Berlina Ostbahnhof docierala >linia szerokotowa zbudowana przez Armie Czerwona, po to by "trofiejne" >pociagi mogly bez przeszkod docierac do ZSRR.[/color]
Linia powstał po to by zapenić bezproblemowy transporti przekuwano tory regularnei wraz z posuywaniem sie frontu. Wywóz zdobyczy to zadanei wtórne. Zresztą w celu zaopatrzenia Niemcy wcześneij przekuwali szeroki tor na wschodzie na swój rozstaw. ZTCP to tak linia sięgała między innymi do Odessy.
Zdrówko
Użytkownik Maciek "Babcia" Dobosz napisał: [color=blue] > Linia powstał po to by zapenić bezproblemowy transporti przekuwano > tory regularnei wraz z posuywaniem sie frontu. Wywóz zdobyczy to > zadanei wtórne.[/color]
Sluszna uwaga. Takie bylo jej pierwotne przeznaczenie. Wtorne zadanie trwalo jednak znacznie dluzej niz podstawowa funkcja (blisko 2 lata). Co wiecej szeroki tor w tym czasie utrzymywano nie tylko w ciagu Brzesc-Warszawa-Poznan-Berlin, ale tez przekuto obecna linie do Gdanska (przynajmniej do Ilawy), a na poludniu Przemysl-Wroclaw z odgalezeniem do Stalowej Woli. Ponadto przez wiele lat po normanotorowej sieci PKP kursowaly na specjalnych zasadach pociagi z NRD do ZSRR w latach 50 i 60. prowadzone lokomotywami parowymi DR a obsada byla radziecka. W pozniejszym okresie pociagi te na terenie Polski prowadzone byly polskim taborem trakcyjnym, z polska obsada. [color=blue] > Zresztą w celu zaopatrzenia Niemcy wcześneij > przekuwali szeroki tor na wschodzie na swój rozstaw. ZTCP to tak linia > sięgała między innymi do Odessy.[/color]
Pdodobnie wygladalo tez przekuwanie torow w czasie pierwszej wojny swiatowej. Choc wowczas wiele linii zdobytych od Rosjan trzeba bylo odbudowac od niemal od zera, poniewaz Rosjanie czesto stosowali taktyke spalonej ziemi.
Krzysztof
Dnia Wed, 28 May 2008 02:39:14 -0700 (PDT), [email]rozgwizda@gmail.com[/email] napisał(a): [color=blue] > na maszynistę;) Zwróć uwagę, że zdwojone czerwone światło stosuje się > na niektórych skrzyżowaniach ulic, jak sądzę nie dlatego, że jedno > czerwone można przejechać;)[/color]
Czyli jak jest SBL to można przejechać czerwone i jechać 20km/h???
-- ŁK (31.05.2008 23:57:32)
Użytkownik "Łukasz Kalbarczyk" <lukaszusun@toagmk.net> napisał w wiadomości news:rt8tbna3xl2g$.dlg@lukasz.5.waw.pl...[color=blue] > Dnia Wed, 28 May 2008 02:39:14 -0700 (PDT), [email]rozgwizda@gmail.com[/email] > napisał(a): >[color=green] >> na maszynistę;) Zwróć uwagę, że zdwojone czerwone światło stosuje się >> na niektórych skrzyżowaniach ulic, jak sądzę nie dlatego, że jedno >> czerwone można przejechać;)[/color] > > Czyli jak jest SBL to można przejechać czerwone i jechać 20km/h???[/color]
Oczywiście. Jak nie ma SBL to też można przejechać i jechać tym razem pod pewnymi warunkami oczywiście.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrebeccafierce.htw.pl
|