Tylko w Warszawie

Menu
 
wyjątkowa
Witam,

Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła obok
siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który ponoć
występuje tylko w Warszawie.
Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego.
Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą
mijać się dwa pociągi.
Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg jadący z
naprzeciwka.

Co na to znawcy?
Czy w latach kiedy budowano te tunele wagony były węższe?
I czy rzeczywiście taka ciekawostka kolejowa występuje tylko w Warszawie?

Warszawsko-kolejarsko...

--
Pozdrawiam
Szuwaks



Szuwaks pisze:[color=blue]
> Witam,
>
> Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła
> obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który
> ponoć występuje tylko w Warszawie.
> Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego.
> Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą
> mijać się dwa pociągi.
> Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg
> jadący z naprzeciwka.[/color]

ZTCW to taki sygnał stosuje się przy wjeździe do tunelu w którym
zastosowano samoczynną blokadę liniową. Semafor SBL wskazujący światło
czerwone maszynista może przejechać po zatrzymaniu, kontynuując jazdę z
prędkością 20km/h aby w razie zauważenia przeszkody móc zatrzymać skład.
Sygnał S1A stosuje się sytuacji gdy np w tunelu wybuchł pożar bądź inne
niebezpieczne zdarzenie.
--
spider

"Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> writes:
[color=blue]
> Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła
> obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator,
> który ponoć występuje tylko w Warszawie.
> Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego.
> Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie
> mogą mijać się dwa pociągi.
> Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg
> jadący z naprzeciwka.[/color]

Szuwi, jechales ty kiedys tym tunelem? Chyba nie, bo bys wiedzial, ze
primo, pociagi sie mijaja bez przeszkod, a secundo, ze te dwa czerwone
normalnie nigdy sie nie pala. Wiedzialbys tez, ze te samafory nie maja
dwoch komor obok siebie:
[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:PKP-SBL4kom_wwa_srodmiescie.jpg[/url]

To jest sygnal "tunel zamkniety, katastrofa" (pozar, zawalilo sie,
whatever) i miejmy nadzieje, ze bedzie uzywany jak najrzadziej.

MJ

Witam,

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:2n8wxv3agm.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...
[color=blue]
> Szuwi, jechales ty kiedys tym tunelem?[/color]

Michał, no proszę.
Ale nie zwracałem uwagi na sygnalizację bo i czemu :)
[color=blue]
> Chyba nie, bo bys wiedzial, ze
> primo, pociagi sie mijaja bez przeszkod, a secundo, ze te dwa czerwone
> normalnie nigdy sie nie pala. Wiedzialbys tez, ze te samafory nie maja
> dwoch komor obok siebie:
> [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:PKP-SBL4kom_wwa_srodmiescie.jpg[/url]
>
> To jest sygnal "tunel zamkniety, katastrofa" (pozar, zawalilo sie,
> whatever) i miejmy nadzieje, ze bedzie uzywany jak najrzadziej.[/color]

I ja mam taką nadzieję.
Pytanie jakie postawiłem miało inny sens.
A jednak proszę:
[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Semafor_(kolejnictwo)#Ciekawostki[/url]

No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie.

I teraz powrót do mojego pytania.
Dlaczego?

--
Pozdrawiam
Szuwaks



"Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> writes:
[color=blue]
> No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie.
>
> I teraz powrót do mojego pytania.
> Dlaczego?[/color]

Bo tylko w Warszawie jest tunel z semaforami SBL i przystankiem w
tunelu.

MJ

Witam,

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:2nve0z1u37.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...[color=blue][color=green]
>> No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie.
>> I teraz powrót do mojego pytania.
>> Dlaczego?[/color]
> Bo tylko w Warszawie jest tunel z semaforami SBL i przystankiem w
> tunelu.[/color]

Jeśli już tak, to są dwa przystanki, Śródmieście i Centralna.
Ale to dalej nie wyjaśnia mojego problemu.
Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?

--
Pozdrawiam
Szuwaks

> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?
Skoro wagony rosyjskie się mogą bez przeszkód minąć (nie trzymają skrajni
UIC - te starsze stodoły), to chyba tak. Z resztą nie słychać o wypadkach,
żeby wagony uderzały o siebie drzwiami otwartymi...

Witam,

Użytkownik "komp" <przewoz_pw@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:g1hmsl$j4r$1@nemesis.news.neostrada.pl...[color=blue][color=green]
>> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color]
> Skoro wagony rosyjskie się mogą bez przeszkód minąć (nie trzymają skrajni
> UIC - te starsze stodoły), to chyba tak. Z resztą nie słychać o wypadkach,
> żeby wagony uderzały o siebie drzwiami otwartymi...[/color]

Może właśnie wynika to z tego, że pociągi sie nie mijają, zatrzymywane tym
sygnałem?

--

Pozdrawiam
Szuwaks

Witam,

Użytkownik "A.L." <alewando@zanoza.com> napisał w wiadomości
news:jclo34dendl4rlk38eklqen5ek0cqdvcgf@4ax.com...
[color=blue]
> A czy nie bylo kiedys tak ze wszystkei urzadzenia kolejowe musialy byc
> projektowane tak aby sie daly latwo przestawic na standard
> szerokotorowy? Ojciec kolegi szkolnego protestowal przeciwko temu,
> dzieki czemu spedzil 7 lat w pierdlu[/color]

Przykro mi, ale nie wiem.
Czekam na post Krzysia Olszaka.
On pewnie wie.

--

Pozdrawiam
Szuwaks

"Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> writes:
[color=blue]
> Ale to dalej nie wyjaśnia mojego problemu.[/color]

Jaki masz problem, bo nie rozumiem.

Specjalny sygnal jest na okolicznosc awarii w tunelu. Koniec, kropka.
[color=blue]
> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color]

Nie jest. Ile razy trzeba napisac?

MJ

Witam,

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:2nej7nh50k.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...
[color=blue]
> Specjalny sygnal jest na okolicznosc awarii w tunelu. Koniec, kropka.[color=green]
>> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color]
> Nie jest. Ile razy trzeba napisac?[/color]

No dobrze, może ze trzy :)
Jakoś mam spotkanie w PKP, to może coś sobie rozjaśnię.

Taka ciekawostka warszawska może być sympatyczna.
A pytania czy, dlaczego, e.t.c. tylko pomagają tą ciekawostkę zrozumieć :)

--

Pozdrawiam
Szuwaks

Użytkownik "A.L." <alewando@zanoza.com> napisał w wiadomości
news:jclo34dendl4rlk38eklqen5ek0cqdvcgf@4ax.com...[color=blue]
>
> A czy nie bylo kiedys tak ze wszystkei urzadzenia kolejowe musialy byc
> projektowane tak aby sie daly latwo przestawic na standard
> szerokotorowy? Ojciec kolegi szkolnego protestowal przeciwko temu,
> dzieki czemu spedzil 7 lat w pierdlu[/color]

Te tunele projektowano przed wojną.

W artykule <g1hks6$r4i$1@inews.gazeta.pl>
Szuwaks napisał(a):
[color=blue]
> Witam,
>
> Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości
> news:2nve0z1u37.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...[color=green][color=darkred]
>>> No i jak widać rzeczywiście taki sygnał jest tylko w Warszawie.
>>> I teraz powrót do mojego pytania.
>>> Dlaczego?[/color]
>> Bo tylko w Warszawie jest tunel z semaforami SBL i przystankiem w
>> tunelu.[/color]
>
> Jeśli już tak, to są dwa przystanki, Śródmieście i Centralna.[/color]

Nie można powiedzieć, że są dwa, bo są na całkowicie odseparowanych
torach - o ile wiem, zwrotnice pozwalające na przejazd z
"podmiejskiego" na "dalekobieżny" i vice versa są tylko na Zachodniej
i Wschodniej - cały odcinek przed i za tunelem (i w samym tunelu
oczywiście też) jest gruntownie rozdzielony i na każdym ciągu jest
tylko _jedna_ stacja :>

Pozdrawiam,
Marek W.
--
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.

Użytkownik "Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> napisał w wiadomości news:g1hpv4$tm$1@inews.gazeta.pl...[color=blue]
> Witam,
> Użytkownik "komp" <przewoz_pw@gazeta.pl> napisał w wiadomości
> news:g1hmsl$j4r$1@nemesis.news.neostrada.pl...[color=green][color=darkred]
> >> Czy wewnętrzna skrajnia nie jest zbyt wąska?[/color]
> > Skoro wagony rosyjskie się mogą bez przeszkód minąć (nie trzymają skrajni
> > UIC - te starsze stodoły), to chyba tak. Z resztą nie słychać o wypadkach,
> > żeby wagony uderzały o siebie drzwiami otwartymi...[/color]
> Może właśnie wynika to z tego, że pociągi sie nie mijają, zatrzymywane tym
> sygnałem?[/color]

Ten sygnał od stu lat się nie świecił. Pociągi się mijają.

--
Pozdrawiam

Piotr

[color=blue]
> I teraz powrót do mojego pytania.
> Dlaczego?[/color]

W zasadzie już Ci odpowiedzieli. Problem nie polega na skrajni tunelu,
a na czymś innym. Otóż TYLKO w Warszawie jest samoczynna blokada
liniowa w długim tunelu z przystankami wewnątrz. A sygnał ten dotyczy
TYLKO blokady samoczynnej, której semafor w pewnych warunkach można
minąć, kiedy się pali jedno czerwone światło. A jak się palą dwa, to
już nie można;) I oto rozwiązanie zagadki;) Nawiasem mówiąc, wydaje mi
się, że te dwa światła nigdy nie działały i cholera wie, czy w ogóle
działają... Słyszałem też inną wersję, że pierwotnie czerwone światło
na SBL miało zawsze być dublowane, żeby że tak powiem zwiększyć nacisk
na maszynistę;) Zwróć uwagę, że zdwojone czerwone światło stosuje się
na niektórych skrzyżowaniach ulic, jak sądzę nie dlatego, że jedno
czerwone można przejechać;)

FR

Witam,

Użytkownik <rozgwizda@gmail.com> napisał w wiadomości
news:0c277bf0-7fab-47b2-9b4b-b348a9204f70@m3g2000hsc.googlegroups.com...
****
W zasadzie już Ci odpowiedzieli. [...]
****

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. :)

--
Pozdrawiam
Szuwaks

Szuwaks <szuwaks@go2.pl> napisał(a):
[color=blue]
> Witam,
>
> Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła obok
> siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który ponoć
> występuje tylko w Warszawie.
> Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego.
> Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą
> mijać się dwa pociągi.
> Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg jadący z
> naprzeciwka.
>
> Co na to znawcy?
> Czy w latach kiedy budowano te tunele wagony były węższe?
> I czy rzeczywiście taka ciekawostka kolejowa występuje tylko w Warszawie?
>
> Warszawsko-kolejarsko...
>[/color]

To pewnie kolejny wymysł idiotów wałszawiaków, czasem warto by się zastanowić
nad ich eksterminacją.

--


Użytkownik " Pice of shit" <razor_only@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w
wiadomości news:g1n26c$qnb$1@inews.gazeta.pl...[color=blue]
> To pewnie kolejny wymysł idiotów wałszawiaków, czasem warto by się
> zastanowić
> nad ich eksterminacją.
> ->
> [/color]

To mógł napisać tylko _Piece_ of shit, czyli kawałek gówna.

Kolejne dziecię przeglądarek www i gazecianego Usenetu.
[email]razor_only@gazeta.pl[/email]

Każdy kij ma dwa końce.

--
Szuwaks

Szuwaks <szuwaks@go2.pl> napisał(a):
[color=blue]
>
> Użytkownik " Pice of shit" <razor_only@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w
> wiadomości news:g1n26c$qnb$1@inews.gazeta.pl...[color=green]
> > To pewnie kolejny wymysł idiotów wałszawiaków, czasem warto by się
> > zastanowić
> > nad ich eksterminacją.
> > ->
> > [/color]
>
> To mógł napisać tylko _Piece_ of shit, czyli kawałek gówna.
>
> Kolejne dziecię przeglądarek www i gazecianego Usenetu.
> [email]razor_only@gazeta.pl[/email]
>
> Każdy kij ma dwa końce.
>[/color]

Heh szuwarkas a ty tylko o kijach i innych badylach nawijasz, co ci tam po tej
dyńce śmiga ?? STRACH POMYŚLEĆ, w każdym razie na wszelki wypadek zaciskłem
pośladki więc się do mnie frędzlu nie dobierzesz :D hahaha trzymaj się !

--

[przepraszam, że bez wrotki]

Nie odpisuj mu. Trolle się żywią odpowiedziami.

--
Pozdrawiam

Piotr

Użytkownik Szuwaks napisał:
[color=blue]
> Dowiedziałem się, że jest taki znak kolejowy S1A, dwa czerwone światła
> obok siebie, co oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator, który
> ponoć występuje tylko w Warszawie.
> Na szlaku kolejowym przed wjazdem do tunelu średnicowego.
> Podobno wynika to z tego, że w tunelu jest zawężona skrajnia i nie mogą
> mijać się dwa pociągi.
> Np. otwarte drzwi w jednym składzie mogłyby uderzyć w drugi pociąg
> jadący z naprzeciwka.[/color]

Nie. W wykazie ostrzezen stalych (WOS) dla Zakladu Linii Kolejowych w
Warszawie nie ma takich uwag ani dla linii numer 2 (grupa dalekobiezna),
ani 448 (grupa podmiejska).
Ograniczenia prekosci w tunelu dotycza obecnie tylko malych promieni
lukow przy wjedzie do komory rozjazdowej Warszawy Centralnej (30km/h).

Jakas ciekawostka dotyczaca wjazdu na przystanek Warszawa Srodmiescie
jest obowiazek wylaczenia gornego reflektora. Stad czasem mozna sie
zorientowac kto z maszynistow metra wczesniej pracowal na EZT w Kolejach
Mazowieckich :-)

Problemy ze skrajnia i zakazem otwierania drzwi w czasie jazdy wystepuja
natomiast na przystanku Warszawa Ochota. tam nalezalo by przeprowadzic
generalny remont torow. Jakos tak sie zrobilo, ze wymienio tory od
Ochoty do W. Zachodniej i od Ochoty do Srodmiescia, a przy peronie
pozostaly bez zmian.
[color=blue]
> Co na to znawcy?
> Czy w latach kiedy budowano te tunele wagony były węższe?[/color]

Nie. Zreszta od wielu lat przez tunel srednicowy bez ograniczen
poruszaja sie sklady prowadzace wagony o skrajni OSZD - w pociagach do
krajow bylego ZSRR.
[color=blue]
> I czy rzeczywiście taka ciekawostka kolejowa występuje tylko w Warszawie?[/color]

Faktycznie sygnal S1a jest wykorzystywany tylko na linii srednicowej.
Wspomniany sygnal S1a nie ma nic wspolnego z jakim kolwiek ograniczeniem
skrajni, poniewaz nic takiego w zadnej nawie tunelu srednicowego nie
wystepuje. Natomiast sygnal ten moze zostac podany, jesli w tunelu na
torze ktory zabezpieczony jest przez semafor odstepowy znajduje sie inny
pociag, lub doszlo do zdarzenia, ktore uniemozliwia bezpieczny przejazd
przez tunel.
Sygnal ten wprowadzono wypadku jaki zdarzyl sie gdzies w latach 80. w
tunelu podmiejskim, gdy na pociag stosjacy pod semaforem odstepowym
wjechal kolejny jadacy za nim sklad.
Ale to nie jedyna taka sytucja na kolei. Wlasne wskazniki nie uzywane
poza ta linia posiada WKD - W2-WKD i Wk-WKD. Pierwszy oznacza, ze w
odleglosci 500m od wskaznika znajduje sie semafor, a drugi jest znacznie
starszym odpowiednikiem wprowadznych przez PLK tarcz przejazdowych (tzw.
TOP), i sygnalizuje, ze sygnalizacja dla samochodow na przejezdzie
dziala prawidlowo. W przeciwnym razie maszynista powinien ograniczyc
predkosc do 15 km/h i bacznie obserowowac przejazd.

Wiecej m.in. o sygnalach stosowanych na kolei w Polsce na KSP:
[url]http://www.przepisowa.prv.pl/[/url]

Krzysztof

Użytkownik Szuwaks napisał:
[color=blue]
> Jeśli już tak, to są dwa przystanki, Śródmieście i Centralna.[/color]

Nie. Warszawa Centralna jest stacja a Warszawa Srodmiescie przystankiem
osobowym.

Krzysztof

Użytkownik A.L. napisał:
[color=blue]
> A czy nie bylo kiedys tak ze wszystkei urzadzenia kolejowe musialy byc
> projektowane tak aby sie daly latwo przestawic na standard
> szerokotorowy?[/color]

Inaczej. Wszytkie magistrale kolejowe i linie glowne byly dostosowywane
go przejazdu taboru o skrajni szerokotorowej OSZD, po torze o szerkosci
normalnej.
W sytuacji wojennej wojska kolejowe zawsze sobie jakos poradza z problem
skrajni budowli i sa wstanie przekuc po kilka kilometrow toru dzienie. I
Rosjanie i Niemcy mieli w tym duza wprawe.
W latach 1945-1947 od Brzescia, przez Siedlce, Warszawe Gdanska, Poznan,
Rzepin, Frankfurt nad Odra do obecnego Berlina Ostbahnhof docierala
linia szerokotowa zbudowana przez Armie Czerwona, po to by "trofiejne"
pociagi mogly bez przeszkod docierac do ZSRR.

Krzysztof

On Fri, 30 May 2008 20:32:34 +0200, Krzysztof Olszak
<oelka_AAA@kolej.pl> wrote:
[color=blue]
>W latach 1945-1947 od Brzescia, przez Siedlce, Warszawe Gdanska, Poznan,
>Rzepin, Frankfurt nad Odra do obecnego Berlina Ostbahnhof docierala
>linia szerokotowa zbudowana przez Armie Czerwona, po to by "trofiejne"
>pociagi mogly bez przeszkod docierac do ZSRR.[/color]

Linia powstał po to by zapenić bezproblemowy transporti przekuwano
tory regularnei wraz z posuywaniem sie frontu. Wywóz zdobyczy to
zadanei wtórne. Zresztą w celu zaopatrzenia Niemcy wcześneij
przekuwali szeroki tor na wschodzie na swój rozstaw. ZTCP to tak linia
sięgała między innymi do Odessy.

Zdrówko

Użytkownik Maciek "Babcia" Dobosz napisał:
[color=blue]
> Linia powstał po to by zapenić bezproblemowy transporti przekuwano
> tory regularnei wraz z posuywaniem sie frontu. Wywóz zdobyczy to
> zadanei wtórne.[/color]

Sluszna uwaga. Takie bylo jej pierwotne przeznaczenie. Wtorne zadanie
trwalo jednak znacznie dluzej niz podstawowa funkcja (blisko 2 lata). Co
wiecej szeroki tor w tym czasie utrzymywano nie tylko w ciagu
Brzesc-Warszawa-Poznan-Berlin, ale tez przekuto obecna linie do Gdanska
(przynajmniej do Ilawy), a na poludniu Przemysl-Wroclaw z odgalezeniem
do Stalowej Woli.
Ponadto przez wiele lat po normanotorowej sieci PKP kursowaly na
specjalnych zasadach pociagi z NRD do ZSRR w latach 50 i 60. prowadzone
lokomotywami parowymi DR a obsada byla radziecka.
W pozniejszym okresie pociagi te na terenie Polski prowadzone byly
polskim taborem trakcyjnym, z polska obsada.
[color=blue]
> Zresztą w celu zaopatrzenia Niemcy wcześneij
> przekuwali szeroki tor na wschodzie na swój rozstaw. ZTCP to tak linia
> sięgała między innymi do Odessy.[/color]

Pdodobnie wygladalo tez przekuwanie torow w czasie pierwszej wojny
swiatowej. Choc wowczas wiele linii zdobytych od Rosjan trzeba bylo
odbudowac od niemal od zera, poniewaz Rosjanie czesto stosowali taktyke
spalonej ziemi.

Krzysztof

Dnia Wed, 28 May 2008 02:39:14 -0700 (PDT), [email]rozgwizda@gmail.com[/email] napisał(a):
[color=blue]
> na maszynistę;) Zwróć uwagę, że zdwojone czerwone światło stosuje się
> na niektórych skrzyżowaniach ulic, jak sądzę nie dlatego, że jedno
> czerwone można przejechać;)[/color]

Czyli jak jest SBL to można przejechać czerwone i jechać 20km/h???

--
ŁK (31.05.2008 23:57:32)

Użytkownik "Łukasz Kalbarczyk" <lukaszusun@toagmk.net> napisał w wiadomości
news:rt8tbna3xl2g$.dlg@lukasz.5.waw.pl...[color=blue]
> Dnia Wed, 28 May 2008 02:39:14 -0700 (PDT), [email]rozgwizda@gmail.com[/email]
> napisał(a):
>[color=green]
>> na maszynistę;) Zwróć uwagę, że zdwojone czerwone światło stosuje się
>> na niektórych skrzyżowaniach ulic, jak sądzę nie dlatego, że jedno
>> czerwone można przejechać;)[/color]
>
> Czyli jak jest SBL to można przejechać czerwone i jechać 20km/h???[/color]

Oczywiście. Jak nie ma SBL to też można przejechać i jechać tym razem pod
pewnymi warunkami oczywiście.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rebeccafierce.htw.pl
  •  
    Copyright Š 2006 MySite. Designed by Web Page Templates