[RP.pl] W centrum taki hałas jak na lotnisku

Menu
 
wyjątkowa
[url]http://rp.pl/artykul/92081.html[/url]

W centrum taki hałas jak na lotnisku
Agnieszka Grotek, Konrad Majszyk 13-02-2008, ostatnia aktualizacja
13-02-2008 03:45

Warszawiacy są bombardowani decybelami, a centrum to jedna wielka strefa
hałasu. Teraz każdy może sprawdzić w Internecie, jak dostaje po uszach
autor zdjęcia: Dariusz Majgier
źródło: Fotorzepa
źródło: Rzeczpospolita
+zobacz więcej

Od kilku dni poziom hałasu można sprawdzić na stronie
mapaakustyczna.um.warszawa.pl. Dzięki wyszukiwarce dowiemy się nawet,
ile decybeli atakuje nasze uszy w pracy lub w miejscu zamieszkania.
Wystarczy wpisać adres i kliknąć myszką.

Do opracowania map zmusiły Warszawę wytyczne UE. Z miast powyżej 250
tys. mieszkańców tylko stolica i Gdańsk zdążyły je przygotować w 2007
r.Mapy powstały na podstawie wielomiesięcznych pomiarów. Ich koszt to
4,6 mln zł.

-- Zgodnie z unijnymi dyrektywami co pięć lat muszą być uaktualniane --
mówi Grzegorz Kiraga z miejskiego Biura Ochrony Środowiska.

W ciągu dnia dopuszczalny hałas wynosi 60, a w nocy -- 50 decybeli. W
Warszawie to czysta teoria. Najbardziej powszechny jest hałas drogowy.
Grubo powyżej 75 decybeli hałasują samochody na trasach: Toruńskiej,
Armii Krajowej, Łazienkowskiej i Siekierkowskiej (to taka warszawska
"prawie" obwodnica). Fatalnie jest np. wzdłuż gęsto zabudowanych ulic --
Grójeckiej, al. Krakowskiej czy Al. Jerozolimskich.

Teraz projektant nowej jezdni musi zrobić symulację hałasu i opracować
sposób jego ograniczenia -- to element tzw. decyzji środowiskowej.-- Wtedy
zapada decyzja, czy w danym miejscu należy budować ekrany akustyczne --
mówi rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich Małgorzata Gajewska. -- Nie
możemy jednak stawiać ich wszędzie. Jak wtedy wyglądałoby miasto i kto
chciałby tu mieszkać? -- pyta retorycznie.

Nieliczne oazy drogowej ciszy to tereny, na których hałas nie przekracza
w dzień 55 decybeli. Z mapy wynika, że to np. Stary Żoliborz,
Boernerowo, "wiejska" część Białołęki, Las Kabacki, duża część Wilanowa
(dopóki nie powstanie Miasteczko Wilanów) oraz duża część Wawra i Wesołej.

Na osobnej mapie przedstawiono hałas lotniczy, którego epicentrum
stanowią dwa krzyżujące się pasy na lotnisku Okęcie. W ubiegłym roku
wojewoda wyznaczył wokół lotniska strefę ograniczonego użytkowania,
otwierając tym samym jej mieszkańcom drogę do walki o odszkodowania.
Zarządca lotniska robi wszystko, żeby pieniędzy nie wypłacić.

-- Wpłynęło do nas 70 wniosków. Żaden nie został jeszcze rozpatrzony
pozytywnie. Jeden z mieszkańców złożył pozew do sądu -- mówi rzecznik
Portów Lotniczych Artur Burak.

Na kolejnych mapach możemy sprawdzić hałas tramwajowy i kolejowy. Tutaj
sensacji nie ma: dźwięk rozkłada się wzdłuż torów (dla pociągów urywa
się w tunelu linii średnicowej).

Teoretycznie po remoncie torów powinno być ciszej. Logiczne? Nie dla
Tramwajów Warszawskich. Po wymianie szyn na pl. Zbawiciela i wiadukcie
mostu Poniatowskiego... hałas przybrał na sile.

Czy hałas ma wpływ na ceny mieszkań? Eksperci twierdzą, że jedynie w
umiarkowanym stopniu.

-- Są już wysokiej jakości szczelne okna i drzwi, a osiedla chronią
często ekrany akustyczne. A że teraz w danym miejscu jest cicho, nie
znaczy, że tak będzie za kilka lat -- mówi Jerzy Sobański ze
Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami.

Hałas sprawdzimy na stronie mapaakustyczna.um.warszawa.pl. Do
korzystania z portalu konieczne jest wcześniejsze zainstalowanie
programu Adobe Flash Player (odnośnik znajduje się na stronie). Do
wyboru mamy hałas: drogowy, lotniczy, tramwajowy, kolejowy i
przemysłowy. Internauta dostaje wyszukiwarkę ulic i adresów. Może
zmierzyć odległość ruchliwej trasy od swojego domu. Na stronie znajdzie
też trójwymiarowe filmy pokazujące strefy hałasu w newralgicznych
punktach miasta.

prof. Henryk Skarżyński - dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii
Słuchu

Dopóki po ulicach Warszawy będą jeździły ciężkie auta i nie
wypracujemy płynności ruchu, dopóty będziemy coraz bardziej głusi.
Szkodliwe działanie hałasu na organizm objawia się zmęczeniem,
trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami orientacji, drażliwością,
podwyższonym ciśnieniem i zawrotami głowy. U małych dzieci hałas budzi
niepokój, niepewność, zagubienie, powoduje płacz. Ze względu na różne
oddziaływanie hałasu na organizm, a tym samym różną szkodliwość dla
zdrowia, hałasy słyszalne można podzielić w zależności od ich poziomu na
pięć grup: poniżej 35 dB -- nieszkodliwe, ale mogą być denerwujące; 35 --
70 dB -- wywołują zmęczenie, utrudniają rozumienie mowy i zasypianie; 70
-- 85 dB -- zmniejszają wydajność pracy, mogą powodować uszkodzenie
słuchu; 85 -- 130 dB -- powodują schorzenia organizmu; powyżej 130 dB --
doprowadzają do trwałego uszkodzenia słuchu.

Patryk Laskorzyński - radca prawny współpracujący z kancelarią
Allen & Overy

Właścicielom lokali usytuowanych w strefie zwiększonego poziomu
hałasu przysługuje cała gama roszczeń. Kwestię odpowiedzialności za
szkody spowodowane nadmiernym hałasem reguluje prawo ochrony środowiska.
Ponadto właścicielom przysługują środki prawne określone w kodeksie
cywilnym. Mieszkańcy takiego lokalu są też uprawnieni do dochodzenia
odszkodowania na zasadach ogólnych z tytułu szkody wywołanej nadmiernym
hałasem. Adresatem roszczenia jest oczywiście podmiot, który emituje
nadmierny hałas. Wysokość samego odszkodowania to w uproszczeniu
wielkość szkody majątkowej, która została wyrządzona. W tym przypadku
nie będzie chodzić jedynie o konieczność wymiany okien, ale szerzej o
obniżenie wartości nieruchomości spowodowane hałasem. Jeśli sprawca
odmawia odszkodowania, to kwestię tę ustala sąd indywidualnie dla
każdego przypadku.

Wojciech Szymalski - członek Zielonego Mazowsza

Mapa akustyczna to wstęp do egzekwowania przez UE działań dla
ograniczenia hałasu w Warszawie. Władze miasta zostaną zmuszone do
podejmowania decyzji niepopularnych. Cel -- zniechęcenie kierowców do
przyjazdu do centrum samochodem. Po pierwsze, trzeba będzie rozszerzyć
strefę płatnego parkowania i podwyższyć opłaty za postój. Po drugie,
zostaną zapewne wprowadzone opłaty za wjazd do centrum, jak w Londynie.
Wcześniej Warszawa musi jednak zainwestować w komunikację publiczną,
która powinna stanowić atrakcyjną alternatywę dla samochodu. Z zapaści
należy wydobyć kolej, inwestując w tabor i remonty torów. Każda nowa
trasa ekspresowa w Warszawie -- jeśli już trzeba ją budować -- musi być
odpowiednio zabezpieczona przed hałasem (do wyboru mamy ekrany
akustyczne albo budowę tuneli).

Źródło : Rzeczpospolita

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rebeccafierce.htw.pl
  •  
    Copyright Š 2006 MySite. Designed by Web Page Templates